Nieuwsflits geeft je direct inzetbare werkvormen waarmee je in weinig tijd een actueel nieuwsitem in de klas kunt bespreken.
Je behandelt in drie eenvoudige stappen stellingen en vragen die ruimte geven voor gesprek. Door Nieuwsflits in te zetten stimuleer je leerlingen om hun emoties te uiten, andere perspectieven te bekijken en een eigen mening te vormen.
Nieuwsflits is makkelijk in te zetten aan het begin van een (mentor)les of als dagstart. Nieuwsflits wordt 3 keer per week geüpdatet.
De ME heeft de bezetting van een universiteitsgebouw van de Universiteit Utrecht beëindigd na een pro-Palestijnse demonstratie. De ontruiming duurde ongeveer twee uur, waarbij de politie de wapenstok inzette om protesteerders te verjagen. Ondanks een poging tot onderhandeling, weigerden de protesteerders het gebouw vrijwillig te verlaten. Ongeveer veertig actievoerders zijn afgevoerd met een arrestantenbus. Het gebouw was geblokkeerd met onder andere opgestapelde stoelen en prullenbakken. Eerder had de politie een onderhandelaar naar de protesteerders gestuurd op verzoek van het College van Bestuur van de universiteit, maar de protesteerders weigerden te onderhandelen en riepen via een megafoon dat hun eisen bekend waren. Wat vinden jouw leerlingen van dit nieuws? Bespreek het met de korte werkvorm ‘Emojis'.
In Enschede kun je in de toekomst voor het achterlaten van zwerfafval een boete van 1000 euro krijgen. Een voorstel hiertoe van VVD-raadslid Malkis Jajan kreeg steun van de meerderheid van de gemeenteraad waaronder de partijen BurgerBelangen, CDA, ChristenUnie, SP en PVV. Jajan kwam op het idee van het voorstel tijdens een vakantie in Singapore. Singapore is een hele schone stad mede dankzij de hoge straffen die er zijn voor het achterlaten van afval. Het voorstel moet nog wel goedkeuring van de landelijke politiek ontvangen. Boetes in Nederland worden namelijk centraal vastgesteld. Momenteel kunnen gemeenten maximaal 160 euro boete opleggen voor het op straat gooien van afval. Jajan denkt dat met de verhoogde boetes Enschede de schoonste stad van Europa kan worden. Naast hogere boetes wil hij ook de focus van handhavers verschuiven naar zwerfafval. In het afgelopen jaar zijn er slechts twaalf boetes hiervoor uitgeschreven. Dit gebrek aan handhaving op zwerfafval komt volgens Jajan door te weinig prioriteit hiervoor binnen de gemeente. Dit plan kan worden gezien als een pilot om te testen of hogere boetes effectief zijn in het verminderen van zwerfafval. Wat vinden jouw leerlingen van dit nieuws? Bespreek het met de korte werkvorm ‘Emojis'
Naar aanleiding van een onderzoek stelt het College van de Rechten van de Mens dat er meer aandacht moet komen voor de risico’s van het gebruik van algoritmen in het onderwijs. De algoritmen, die werkzaamheden wegnemen bij docenten, worden steeds vaker ingezet. Er zijn algoritmes die opdrachten nakijken of leerlingen vragen geven op een individueel aangepast niveau. Dit klinkt allemaal positief, maar er zijn ook risico’s aan verbonden. Dit heeft te maken met discriminatie. Zo is er bijvoorbeeld het risico dat leerlingen met ADHD, dyslexie of autisme een onterecht laag advies krijgen. Het algoritme ziet in dergelijke gevallen niet dat er andere redenen zijn waarom de leerling minder goed scoort. Ook op universiteiten zijn er risico’s. Studenten die antwoord geven in een tweede taal worden sneller beschuldigd van het gebruiken van ChatGPT. Als de programma’s in de toekomst niet door een diverse groep gebruikers wordt getest, is er kans op discriminatie en daardoor een grotere kansenongelijkheid. De kansenongelijkheid wordt volgens het onderzoek ook versterkt doordat niet iedere leerling toegang heeft tot een computer en internet. Ook daar moet rekening mee worden gehouden bij het gebruik van deze digitale middelen. Ten slotte moeten ook docenten zicht kunnen houden op de behaalde resultaten, maar dat is op dit moment vaak niet het geval. Een deel van de verantwoordelijkheid hiervoor ligt bij de makers van de programma’s en de overheid. Wat vinden jouw leerlingen van dit nieuws? Bespreek het met de korte werkvorm ‘Kruip in je rol'.
In Nederland signaleren deurwaarders een groeiend aantal jongeren met schulden, met name door achterstanden bij de zorgverzekering. Veel jongeren vragen echter geen zorgtoeslag aan. Zorgtoeslag is juist in het leven geroepen door de overheid om mensen (ook jongeren) te ondersteunen bij het betalen van zorgverzekering. Flanderijn, een grote gerechtsdeurwaarder, heeft zo'n 45.000 jongeren met betalingsachterstanden in hun bestand. Dit aantal stijgt jaarlijks met 1 tot 2 procent. Schulden door zorgpremie komt vaak als eerste voorbij. Uit onderzoek van het Nibud onder mbo-studenten in 2021 blijkt dat veel jongeren niet weten dat ze recht hebben op zorgtoeslag. Volgens Flanderijn zijn jongeren ook bang dat ze het terug moeten betalen. Zorgverzekeraars zijn verplicht mensen met een betalingsachterstand van zes maanden te registreren als wanbetaler, waarna deze een hogere premie moeten betalen via het CAK. Dit kan de situatie van jongeren verder verslechteren, omdat ze niet weten wat ze ermee aan moeten. Het is daarom belangrijk dat jongeren leren over financiële verantwoordelijkheid door hun ouders of op school. Die behoefte is er ook. Volgens onderzoek van Flanderijn had er 86 procent van de jongeren meer over willen leren op school. Wat vinden jouw leerlingen van dit nieuws? Bespreek het met de korte werkvorm ‘Emojis'.
In Nederland kiezen veel mensen voor een vliegvakantie. In de meivakantie zijn er tienduizenden mensen vervoerd. Dit is voor de vakantiegangers heel fijn, maar vliegen is wel erg schadelijk voor het milieu. Vliegtuigen maken gebruik van de brandstof kerosine en daar moeten we voor 2050 van af. Er worden dan ook verschillende manieren bedacht om vliegen milieuvriendelijker te maken. Er zijn op dit moment drie kansrijke opties. Ten eerste zouden we elektrisch kunnen gaan vliegen. Een nadeel hiervan is dat de technologie nog niet ver genoeg is om veel mensen over een lange afstand te vervoeren. Een tweede optie is het gebruiken van waterstof. In plaats van kerosine, wordt waterstof verbrand. Zo komen er geen schadelijke stoffen in de lucht. Ook deze optie is nog niet goed genoeg voor grote vliegtuigen naar verre bestemmingen. Voor de korte termijn is er een derde optie: Frituurvet. In dit geval wordt kerosine bijgemengd met SAF (Sustainable Aviation Fuel = duurzame luchtvaart brandstof). SAF bestaat uit gebruikt frituurvet, andere vetten of hout. Het is op dit moment al verplicht binnen Europa om kerosine met 2 procent SAF bij te mengen. Dit is een klein deel, omdat de duurzame brandstof nog weinig wordt geproduceerd. Duurzaam vliegen ligt dus nog in de toekomst. De komende jaren ligt de oplossing nog bij de consument en de luchthavens: extra betalen voor een vliegvakantie. Wat vinden jouw leerlingen van dit nieuws? Bespreek het met de korte werkvorm ‘Kruip in je rol'.