Nieuwsflits geeft je direct inzetbare werkvormen waarmee je in weinig tijd een actueel nieuwsitem in de klas kunt bespreken.
Je behandelt in drie eenvoudige stappen stellingen en vragen die ruimte geven voor gesprek. Door Nieuwsflits in te zetten stimuleer je leerlingen om hun emoties te uiten, andere perspectieven te bekijken en een eigen mening te vormen.
Nieuwsflits is makkelijk in te zetten aan het begin van een (mentor)les of als dagstart. Nieuwsflits wordt 3 keer per week geüpdatet.
In de afgelopen 50 jaar is bijna driekwart van de populaties wilde dieren verdwenen. Dit meldt het Wereld Natuur Fonds (WWF). Vooral in Latijns-Amerika en het Caribische gebied zijn veel wilde dieren verdwenen. Gemiddeld zijn er 73% minder soorten zoogdieren, vogels, amfibieën, reptielen en vissen dan 50 jaar geleden. Er zijn vooral minder vissen en amfibieën. Dat komt doordat het leefgebied minder groot is geworden en door obstakels zoals stuwen en dammen in rivieren. Maar ook door grootschalige ontbossing, klimaatverandering, overbevissing, stroperij en vervuiling. Volgens de directeur van de Nederlandse tak van het WWF zijn de komende paar jaar cruciaal om verder natuurverlies te stoppen. Verschillende leefgebieden dreigen onomkeerbaar te veranderen. We moeten met zijn allen nu echt alles uit de kast halen om dit te voorkomen. In de Amazone is dit jaar het aantal natuurbranden al vroeg in het seizoen ongekend hoog. Daar kan het nu helemaal mis gaan, sneller dan verwacht. Ook iets positiefs: het aantal sneeuwluipaarden, Europese bizons en berggorilla’s is gegroeid! Dat biedt hoop dat er nog veel meer natuur kan herstellen. Wat vinden jouw leerlingen van dit nieuws? Bespreek het met de korte werkvorm ‘Emojis'.
Uit een nieuwe telling in 55 gemeenten blijkt dat een op de vier mensen zonder thuis vrouw is en een op de zes is minderjarig. Bij schattingen van het CBS van het aantal daklozen blijven veel mensen onder de radar, bijvoorbeeld omdat ze bij familie of bekenden op de bank verblijven of op een camping. Daarom worden bij deze nieuwe manier van tellen ook maatschappelijk werkers en hulporganisaties betrokken. Ook mensen die in een busje, camper of op een camping wonen of bij familie of bekenden verblijven worden zo grotendeels meegenomen. Volgens de hoofdonderzoeker van de telling, Sandra Schel, is het belangrijk dat we weten wie de dak- en thuislozen zijn, zodat er passend beleid gemaakt kan worden. Dit moet gericht zijn op een bredere groep dan de het stereotype beeld van een dakloze: een alleenstaande man. Den Bosch heeft vorig jaar meegedaan aan zo’n onderzoek. Nu heeft deze gemeente het plan om woonhotels in te richten, zodat thuislozen kunnen blijven werken en makkelijker een nieuwe woning kunnen vinden. Wat vinden jouw leerlingen van dit nieuws? Bespreek het met de korte werkvorm ‘Emojis'.
ROC Mondriaan gaat zelf door met de maatschappelijke diensttijd voor jongeren, zelfs na het nieuws dat het kabinet dit programma niet meer gaat doorzetten. Het besluit van het kabinet om de maatschappelijke diensttijd af te schaffen wordt door sommigen juichend ontvangen. Het programma kostte het kabinet namelijk zo’n 50 tot 100 miljoen euro. Maar niet iedereen is blij met het besluit. MBO school ROC Mondriaan vindt dat het programma onmisbaar is voor hun leerlingen. Tijdens een maatschappelijke diensttijd zijn scholieren bezig met vrijwilligerswerk, zoals asielzoekers helpen met het leren van de Nederlandse taal. Volgens het ROC Mondriaan draagt dit bij aan de voorbereiding van leerlingen op hun beroep en help het met persoonlijke ontwikkeling. Verder draagt het programma volgens projectleider Jessica Reina Lapré bij aan het creëren van kansengelijkheid door zich te richten op studenten die onzeker zijn of leerachterstanden hebben. En ook vanuit verschillende andere sectoren kwam een oproep het programma te behouden. Vanuit de ouderen sector bijvoorbeeld, omdat ze daar personeelstekort hebben. Wat vinden jouw leerlingen van dit nieuws? Bespreek het met de korte werkvorm ‘Kruip in je rol'.
Volgens mediacoach Denise Bontje zijn media platforms zoals Instagram en Tiktok helemaal niet geschikt voor kinderen onder de 13 jaar. Want, zo zegt Bontje, wanneer iets eenmaal online staat, is het lastig om daar nog vanaf te komen. Ook legt Bontje uit dat het makkelijker is om iets negatiefs te zeggen als er een schermpje tussen zit, dan wanneer je dit recht in iemands gezicht doet. Bontje wil daarom ook dat niet alleen jongeren, maar ook ouders zich beter bewust worden van de kwetsbaarheid van hun kind en de dingen die ze kunnen doen om hun kind beter te beschermen. Zo adviseert Bontje bijvoorbeeld om kinderen de gevaren van social media uit te leggen nog voordat ze een telefoon krijgen. Ze stelt daarom voor om het omgaan met internet een onderdeel van basisschoollessen te maken. Ook moet er gekeken worden naar wat leraren kunnen doen om hun leerlingen het goede voorbeeld te geven. Wat vinden jouw leerlingen van dit nieuws? Bespreek het met de korte werkvorm ‘Wie vindt wat?'.
Uit een peiling van Natuurmonumenten blijkt dat veelvoorkomende planten- en vogelsoorten in Nederland bij mensen van 35 jaar en jonger een stuk minder bekend zijn dan bij mensen van 55 jaar en ouder. De groep mensen tussen 35 en 55 zat er steeds tussenin. De deelnemers aan het onderzoek kregen afbeeldingen te zien van vogels en planten. Er werd aan ze gevraagd de juiste soort te noemen. Iets minder dan 25% van de jongeren tot 35 jaar herkenden bijvoorbeeld een margriet en een korenbloem, terwijl 75% van de 55-plussers die planten herkenden. 59% van de 35-minners herkenden de merel tegenover 82% van de 55-plussers en 44% van de jongste groep herkende de vink tegenover 79% van de oudste groep. Volgens Natuurmonumenten is dit een zorgelijke trend in een tijd dat we als samenleving juist veel meer moeten bijdragen om de natuur te laten leven. In de afgelopen decennia zijn we veel natuur kwijtgeraakt. In 30 jaar is bijvoorbeeld 76% van onze insecten verdwenen. Veel Nederlanders maken zich zorgen om de Nederlandse natuur, maar vinden het moeilijk om bij te dragen aan biodiversiteit. Wat vinden jouw leerlingen van dit nieuws? Bespreek het met de korte werkvorm ‘Emojis'.