Hulpverleners zien dat steeds meer jongeren zich terugtrekken uit de maatschappij. Die jongeren hebben dan maanden- of jarenlang nauwelijks contact met anderen. Sommigen zitten alleen maar op hun kamer en komen daar ook niet meer vanaf. De hulpverleners denken dat het veroorzaakt wordt door een groeiende druk om te presteren, door sociale media en door de impact van social distancing tijdens de coronapandemie. Ook spelen er vaak onderliggende psychische problemen, denk aan angsten en depressies, maar ook bijvoorbeeld adhd en autisme. Deze jongeren kunnen daardoor niet meekomen en denken dan: “het gaat toch niet lukken, ik stop ermee”. Volgens hoogleraar klinische psychologie Peter Muris zou het helpen als de samenleving meer rekening houdt met jongeren die buiten de boot vallen. “Als school een minder grote fabriek is of bedrijven bij sollicitatiegesprekken de deur wat meer openzetten voor mensen met autisme, dan zullen minder jongeren afhaken.” Wat vinden jouw leerlingen van dit nieuws? Bespreek het met de korte werkvorm ‘Emojis’.
De module 'Lyceo Burgerschap' is gemaakt voor VO-scholen. Ben je werkzaam in het po of mbo en heb je toch interesse, neem dan contact op met Eva Meijer.